Matkalla kohti uutta
Matkahuollon haasteena oli vanhoista toimintatavoista irtautuminen ja siiloutumisen vähentäminen. Samanaikaisesti yritys uudisti voimakkaasti liiketoimintaansa, ja tavoitteet olivat kunnianhimoisia. Tilanne vaati uutta otetta johtamiseen ja yhteistyöhön, jotta strategian ja arvojen toteutuminen varmistettaisiin.
Yhteistyössä kiteytetty johtamisen kompassi
Johtamislupausten muotoiluprosessi toteutettiin perusteellisesti ja osallistavasti. Ensin henkilöstöltä kerättiin laajasti näkemyksiä: mitä odotamme erinomaiselta johtamiselta ja esihenkilötyöltä? Seuraavaksi varmistettiin, että Johtamislupaukset kytkeytyvät tiiviisti yrityksen strategiaan, arvoihin ja liiketoimintamalliin. Varsinaiseen muotoilutyöhön osallistuivat joukko esihenkilöitä ja johtoryhmä. Lupausten viestinnälliseen ilmaisuun osallistui myös Frankly.
Valmiit Johtamislupaukset valmennettiin kaikille esihenkilöille, jotta ne saatiin vietyä suoraan arjen johtamiskäytäntöihin. Valmennuksen avulla varmistettiin, että jokainen esihenkilö ymmärsi lupaukset sekä osasi soveltaa niitä erilaisissa johtamistilanteissa.
Huikeita tuloksia
Johtamislupausten työstäminen osoittautui ratkaisevan tärkeäksi. Arvotyö konkretisoitui lupausten kautta, ja henkilöstön sitoutuminen uudistettuihin toimintamalleihin vahvistui. Esihenkilöt kokivat, että lupaukset auttavat selkeyttämään esihenkilötyön odotukset ja tukevat arjen päätöksenteossa.
Tulokset näkyivät selkeästi työyhteisötutkimuksessa: johtamisen kulttuuri näyttäytyi vahvimpana osa-alueena ja johtamisen indeksi nousi ennätyksellisesti. Aiemmin jo Suomen keskiarvon yläpuolella ollut indeksi kohosi jopa kolme yksikköä. Esihenkilötyössä, erityisesti tuen ja palautteen antamisessa, havaittiin selvästi positiivista kehitystä.
”Tämä projekti konkretisoi johtamisen ja arvojen välisen yhteyden erinomaisesti. Osoittautui oikeaksi päätökseksi toteuttaa sekä arvo- että johtamislupausten muodostamisen projektit lähekkäin. Se toi selkeyttä ja vaikuttavuutta esihenkilötyöhön. Suosittelisin tätä lähestymistapaa kaikille, jotka haluavat kehittää johtamiskäytäntöjään,” toteaa Matkahuollon henkilöstöjohtaja Hanna Weckman.
Matkahuolto on nyt valmiimpi kohtaamaan murroksen haasteet ja rakentamaan menestystä arvoihin nojaavan johtamisen avulla.