Käyn aika paljon keskustelua ihmisten kanssa etätyöstä ja sen johtamisesta. Harmittavan usein keskusteluissa tulee vastaan se, että etätyön esteenä monessa tilanteessa on ollut esimies. Kun esimies on vaihtunut, ovat työntekijät saaneet mahdollisuuden tehdä työtä paljon joustavammin. Tai muuten tosi mukava esimies suhtautuu nihkeästi etätyön tekemiseen ja haluaa nähdä työntekijät toimistolla.
Toisinaan toki tämä joustavamman työskenkentelyn tulppa voi istua organisaation johdossa ja siitä syytä koko organisaatio kipuilee joustamattoman työkulttuurin ikeessä. Yhä useammassa tilanteessa kuitenkin organisaatio kannustaa ja tukee etätyön lisäämiseen, mutta se saako etätyötä oikeasti tehdä, riippuu yksittäisestä esimiehestä. Tilanteen ollessa tämä, kokevat työntekijät olevansa hyvin eriarvoisessa asemassa ja tasapuolinen kohtelu toteutuu organisaatiossa huonosti.
Siksi olinkin erityisen ilahtunut lukiessani Helsingin Sanomista miten Elisalla on siirrytty tilanteesta, että työntekijältä vaaditaan perustelut etätyön tekemiseen, tilanteeseen, jossa esimiehen on perusteltava miksi jonkun tulee tehdä töitä toimistolla. Vain organisaatio voi muuttaa esimiehen käyttäytymistä – harva työntekijä pystyy esittämään niin hyviä perusteluita, että vastahankainen esimies muuttaisi käsitystään.
Etätyön hyödyt ovat niin moninaiset ja olen kirjoittanut siitä tässä blogissa aiemminkin, etten lähde niitä tässä toistamaan. Halusin kuitenkin kirjoittaa HR:lle ja yritysten johdolle lyhyen vinkkilistan siihen, miten organisaatiossa voidaan edistää etätyön lisääntymistä vastahakoisista esimiehistä huolimatta.
1. Tee selväksi koko organisaatiossa, että etätyö on sallittua ja suositeltavaa. Laadi yleisen tason ohjeistukset etätyön tekemiseen esimiehille.
2. Järjestä esimiehille mahdollisuus keskustella etätyöhön siirtymisestä. On tärkeää saada vaihtaa ajatuksia, tuoda esille omia mietteitä – pelkojakin – aiheeseen liittyen, sekä saada vinkkejä siihen, miten etätyötä kannattaa johtaa.
3. Lähde liikkeelle pilotin kautta. Tee etätyö mahdolliseksi ensin pienelle joukolle ja kerää kokemukset ja palautteet heiltä. Laajenna pikkuhiljaa koko organisaatioon.
4. Pidä yllä blogia, johon keräät esimiesten ja työntekijöiden kokemuksia ja vinkkejä aiheesta tai luo oma keskusteluryhmä etätyön tekemisestä ja/tai etäjohtamisesta sisäiseen sosiaaliseen mediaan.
5. Tarjoa koulutusta etätyön johtamiseen: ideat ja vinkit uudenlaiseen tilanteeseen ovat monelle tervetulleita.
6. Järjestä workshoppeja, joissa esimiehet joutuvat miettimään miksi etätyö pitäisi sallia ja miten työtapoja pitäisi kehittää, jotta työ tulisi tehtyä parhaalla mahdollisella tavalla.
7. Auta esimiestä miettimään työn mittaamista muulla kuin läsnäololla, esimerkiksi määrittelemällä tiimin tehtäväkuvat ja antamalla esimiehelle eväitä tukea työntekijöiden itsenäisempää työskentelyä.
8. Mahdollista monipuolinen yhteistyö huolehtimalla siitä, että teknologiset ratkaisut ovat ajan tasalla ja että esimiehet osaavat myös hyödyntää niitä.
9. Pyydä esimiehiä perustelemaan, miksi etätyö ei ole mahdollista heidän tiimissään, jos he eivät sitä työntekijöilleen salli ja tiedota tästä työntekijöitä, että he osaavat pitää puoliaan etätyökeskustelussa.
10. Kerro esimiehille mistä he saavat tukea etäjohtamiseen suosittelemalla heille esimerkiksi tätä Etäjohtaminen.fi-sivustoa tai tilaamalla organisaation kirjastoon aihetta käsittelevää kirjallisuutta.
11. Järjestä jokin tapahtuma, jolla koko organisaatiota kannustetaan etätyön tekemiseen enemmän. Yksi esimerkki siihen löytyy täältä.
***************************************************************
Syyskuussa ilmestyy kirjoittamani kirja
Etäjohtaminen – tulosta joustavalla työllä
Talentumin kustantamana. Mikäli kirjasta voisi olla
sinulle tai organisaatiollesi hyötyä, voi sen jo tilata täältä.